Cum funcționează o furcă cu suspensie

Cum funcționează o furcă cu suspensie

În mod cert, odată ce ai intrat să citești acest articol, ai mers sau cel puțin ai văzut o bicicletă munte până acum și știi ce este o furcă cu suspensie. Este acea parte din față a bicicletei de munte, care se mișcă în sus și în jos atunci când treci, în plimbările tale, peste teren accidentat, pietre, gropi etc. Bineînțeles, principiul de funcționare nu este atât de simplu pe cât pare la prima vedere.

Istoria suspensiilor

Încă de la inventarea bicicletei de munte, când străzile pavate erau rare, iar mare parte a drumurilor se aflau în condiții proaste, a fost sesizată nevoia unei metode de a amortiza șocurile pe care terenul denivelat le transmitea asupra ciclistului.

Varianta inițială prin care se reduceau aceste șocuri era reprezentată de folosirea unor roți de diametru foarte mare. Au urmat roțile cu anvelope. Apoi s-a trecut la folosirea furcilor curbate. Datorită oțelului din care era fabricată furca, fiind suficient de elastic, prelua parte din zguduiturile din drum. În continuare, au ieșit pe piață multe sisteme de amortizare cu arcuri și cu elastomeri. Abia începutul anilor 90, s-a decis introducerea furcilor cu suspensie telescopică.

Modul de funcționare a suspensiilor

Modul în care funcționează o furcă telescopică pe bicicletele de munte este următorul: brațul furcii este alcătuit din două tuburi concentrice. Acestea culisează unul pe lângă celălalt, cu ajutorul unui sistem de bucșe. Furca este alcătuită din două astfel de brațe. În tubul interior se află arcul, care acționează ca sistem de absorbție a șocurilor și amortizorul, ca sistem de reducere al oscilațiilor. În general, arcul este poziționat în brațul stâng, iar amortizorul în cel drept al furcii.

Când traversezi o denivelare, forța cu care aceasta va acționa asupra roții și a furcii unei biciclete de munte, va comprima arcul, astfel scurtându-i lungimea. Odată înlăturată forța, furca revine la lungimea inițială, iar aici intră sistemul de amortizare în acțiune. Acesta nu îi da voie furcii să se reîntoarcă cu viteză prea mare la poziția de start, atenuând în acest fel oscilațiile de revenire.

Cu cât arcul este de o putere mai mare, cu atât și șocurile absorbite vor putea fi mai dure. Totodată, oscilațiile furcii pot fi prevenite mai eficient, cu cât sistemul de amortizare este mai bun. În cazul unor biciclete de munte mai ieftine, atât scurtarea cât și revenirea furcii țin de arc. Cele ceva mai scumpe variante au compresia pe arc iar retragerea pe ulei. În cazul furcilor pentru concursuri, se utilizează un cartuș de aer.

Acum că ai aceste informații, știi de ce atunci când mergi cu prietenii pe biciclete de munte nu sunteți zguduiți de toate dâmburile pe care le traversași.