Interesul pentru ciclism le-a adus olandezilor un sens giratoriu suspendat

Interesul pentru ciclism le-a adus olandezilor un sens giratoriu suspendat

Separarea traficului rutier de cel de biciclete

Traficul rutier şi cel pentru biciclete reprezintă o problemă permanentă care îi vizează atât pe şoferi cât şi pe biciclişti, dar atunci când exista voinţă şi un interes clar pentru ciclism exista soluţii pe măsură. Autorităţile din Eindhoven, Olanda, au reuşit să găsească o rezolvare la această problemă, într-o manieră inovatoare şi extrem de utilă. Olandezii au separat traficul rutier de cel pe biciclete, pentru primul realizând o intersecţie simplă, în timp ce pentru al doilea au construit un sens giratoriu suspendat deasupra şoselei. sens giratoriu suspendat

Ciclismul are o istorie lungă în Olanda, fiind introdus şi adoptat în Ţările de Jos la sfârşitul secolului al XIX-lea după Anglia şi Statele Unite. În timp ce în Est conceptul era unul străin, olandezii construiau în 1890 piste de biciclete, în scurt timp, până în 1911 devenind ţara cu cele mai multe biciclete pe cap de locuitor din Europa. Mişcarea s-a datorat şi scumpirii benzinei şi protestelor cetăţenilor legate de accidentele rutiere, toate contribuind la alegerea unui mijloc de deplasare mult mai sănătos şi mai potrivit, atât pentru mediu cât şi pentru cetăţeni. Curând, traficul auto în oraşe a fost restricţionat, iar olandezii s-au adaptat schimbării, alegând bicicletele în detrimentul maşinilor.

Dacă pentru restul Europei numărul de parcări şi facilităţi pentru autoturisme creşteau, olandezii au ales să introducă în schimb aşa-numitele woonerven, străzi de locuit, unde cicliştii şi pietonii au prioritate pe carosabil. Pistele de biciclişti au apărut în toate oraşele şi în toate amenajările urbane ulterioare, popularitatea acestei forme de transport crescând şi datorită climei răcoroase şi a reliefului plat al Olandei, care permite o deplasare uşoară în cadrul oraşelor. Aceste măsuri au fost întregite de intervenţia autorităţilor prin schimbarea legii privind accidentele în care sunt implicate autoturismele şi bicicliştii (şoferul va plăti integral pagubele, sau jumătate din pagube dacă învinuitul este ciclistul).

Soluţia Olandezilor

Traficul este totuşi deseori aglomerat şi blocat de numărul mare de ciclişti deoarece Olanda rămâne tara cu cei mai mulţi ciclişti, 99,1% (16.5 milioane de biciclete la 16.6 milioane de locuitori). 27% din totalul călătoriilor din Ţările de Jos sunt făcute cu acest tip de mijloc de transport, acest procent ajungând până la 60% în oraşele mari. Dezvoltarea a fost atât de mare încât s-au realizat şi fietssnelwegen, autostrăzi de biciclete, pentru drumuri mai lungi şi pedalat mai rapid, dar şi fietstraten, străzi de biciclete, unde cicliştii au prioritate în faţa celorlalte mijloace de transport. Soluţia decongestionării traficului a venit în 2008 când în Olanda s-a construit primul sens giratoriu format din cercuri concentrice, unul special pentru autoturisme, iar celălalt sub nivelul străzii pentru biciclete. În 2010 datorită suprasolicitării sensului au fost necesare noi schimbări, de data aceasta au construit un nou sens giratoriu, deasupra şoselei. Acest sens se găseşte la intrarea în oraş dinspre Veldhoven, în noul cartierul Meerenhoven. Construcţia are forma unui pod suspendat circular, iar puntea are un diametru de 72 de metri şi este suspendată cu 24 de cabluri de un pilon central de 70 de metri înălţimeSensul giratoriu a fost numit Hovenring (ring înseamnă cerc) şi se supune regulilor de circulaţie care reglementează acest tip de intersecţii. Ciclismul este un sport extrem de benefic pentru  sistemul cardiovascular dar şi pentru condiţia fizică generală a practicantului. Dacă o persoană de 70 de kg arde în medie 563 de Kcal într-o singură oră de pedalat la o viteză constantă de 23 km/h ne putem imagina cât de mult poate ajuta folosirea zilnică a bicicletei pe Hovenring.